Ravlundarundan: cykla runt Skånes egna savann

• 19 km.
  • Medel. Nästan enbart grusväg.
  • Alla årstider.

Ravlundafältet är ett militärt skjutfält som breder ut sig likt en savann längs Hanöbuktens mjuka kustlinje. Den här cykelturen tar dig genom bokskogarna, ut på savannen, ner till Haväng och åter längs den gamla järnvägen till Brösarp. En väldigt fin tur, som passar allra bäst på sommaren eftersom stranden är så vacker att den nästan kräver ett dopp. Men kolla först på försvarsmaktens hemsida så att fältet inte är stängt för övningar.

Börja antingen i Brösarp, vid Brösarps station eller vid Haväng. Om du börjar i Brösarp följer du cykelvägen som går längs med väg 19 i riktning mot nordost. Snart passerar du Brösarps station, där tågen körde mellan år 1900 och 1971. Idag är det en museijärnväg och på sommaren kan den tågintresserade åka ångtåg från Brösarp till Sankt Olof. Oavsett om det är sommar eller ej är det i alla fall fint att svänga in om och kolla på stationshuset och de gamla vagnarna som står parkerade. Det känns som en resa bakåt i tiden!

Kolla så att fältet är öppet för allmänheten

Från stationen följer du de små skogsvägarna norrut, genom den mörka bokskogen. Till sist kommer du ut på Blåherremöllavägen, på vilken du kör österut en liten bit innan du viker av in i skogen igen på en liten väg som är avspärrad med bommar. Bommarna behöver du inte bry dig om, så länge du kollat att skjutfältet är öppet för allmänheten.

Vägen leder över en färist ut på fältet och upp på en höjd förbi ett gäng körsbärsträd som bjuder underbara bär i slutet av juni. Strax efter körsbärsträden viker du av ner mot havet. Efter svackan, när du kommer uppför backen, breder hela fältet ut sig framför dig. Det är en mäktig känsla! Har du tur får du även syn på lamadjuren som strövar kring fältets norra delar.

Välj någon av vägarna som korsar den grönskande svackan där Knäbäcken flyter fram. Där bäcken mynnar ut i havet låg en gång fiskebyn Knäbäckshusen, som jämnades med marken då skjutfältet utvidgades på 1950-talet. Alla husen flyttades och finns idag i sommarbyn, med samma namn, en bit söder om Stenshuvud.

Nu är det kanske dags för ett dopp?

Cykla nu söderut över fältet. Det finns många små vägar, vissa nära havet, andra närmre skogen. Vissa sandiga, andra mer ordentliga grusvägar. Enklast är att köra på den stora grusvägen som går rakt söderut över fältet hela vägen till Haväng. Har du ännu inte stannat för ett dopp, då är det dags nu!

Vid Haväng följer du bilvägen västerut, ända till den gör en 90-gradig sväng då du istället kör du rakt fram in på den lilla grusvägen. Den leder fram till en vändplats och blir då mer av en stig som korsar den gamla järnvägen. Efter korsningen följer du skogsvägen som går parallellt med järnvägen till den lilla byn Bosarp och sedan förbi vackra Bengtemölla, en mölla (kvarn) från mitten av 1700-talet. Korsvirkeshus i två våningar var då mycket ovanliga på landsbygden, så det här var (och är fortfarande!) en väldigt spektakulär byggnad.

Vid ån finns en fin fikaplats, med bord, och även på en liten gröning några hundra meter senare. Strax passerar du Talldungens gårdshotell och sedan är du åter i Brösarp.

tips

Talldungen, Talldungen, Talldungen. Har du chansen att sticka dit för att käka, så gör det! Det kan dock vara svårt att få plats, efter alla topprecensioner, men om du inte behöver övernatta, utan bara äter middag eller frukost, så går det lättare. Det är så härligt! Maten är helt perfekt, stämningen underbar, utsikten ljuvlig, personalen trevlig och hundarna urgulliga. Du hör ju!

Tips och tankar om utflykten

5,0 rating
5 av 5 stjärnor (1 röst)
10 september, 2018

Väldigt fin tur. Framförallt lamadjuren!!!

Valda

Vad tycker du om utflykten?