Sydostleden: längs Ålakusten från Åhus till Brösarp

• 30 km.
  • Medel, en hel del grusväg.
  • Alla årstider, men ej vid snö.

Längs Skånes östra sida sträcker sig Ålakusten och längs Ålakusten löper en otroligt vacker delsträcka av Sydostleden. Du börjar cykla vid gästgivargården i Åhus och slutar vid dito i Brösarp, eller tvärtom. Där emellan passerar du ändlösa sandstränder, uråldriga fiskebodar där näten och redskapen ännu står ute, krokiga tallar, blåsiga strandängar och mörka bokskogar.

Börjar du i Åhus är det alltså lämpligt att starta i hamnen vid den trevliga gästgivargården. Cykla över Gamla bron och fortsätt söderut längs Åvägen, genom bostadsområdena. Precis innan du når ut på väg 118 finns en grusad cykelväg, sväng in på den och fortsätt genom tallskogen hela vägen ner till Yngsjö. Där kommer du istället ut på Lillesjö väg, och du cyklar nu på asfalt parallellt med Helgeå ända ner till Gropahålet, där du korsar ån på en cykelbro.

Speja ut över gammalt misstag

Glöm inte att spana ut över Gropahålet, och Helgeås utlopp i havet, från bron. Från början hade Helgeå enbart ett utlopp vid Åhus, men på 1700-talet började lantbrukarna gräva på ett andra utlopp här vid Yngsjö. Vårfloden 1775 breddade dock det grävda diket betydligt mer än tänkt, vattnet flödade på och under en enda natt sänktes vattennivån i hela området med nästan 70 centimeter. Ooops! Men det blev ganska vackert här vid Gropahålet!

Fortsätt sedan söderut längs Furubodavägen några kilometer, till du når Tvillingabodsvägen i riktning mot havet. Här är det dags att lämna Sydostleden en kortare sträcka, eftersom det är så väldigt vackert att komma ner till stranden redan vid Tvillingaboden. Här hänger ålahomman (en slags nät) i höga pelare ovan strandbacken och det ligger samlingar av flöten och bojar vid husväggarna.

Ta banvallen från Maglehem till Brösarp

Cykla nu längs grusvägen som går söderut, längs med stranden, så når du snart Sydostleden igen. Trampa vidare hela vägen ner till Stockholmsboden, där leden viker av inåt land en liten bit, för att sedan fortsätta söderut längs Sommarbyvägen genom sommarstugeområdet. Vägen viker sedan västerut, upp genom skogen mot Maglehem, och precis innan du når den lilla byn är det dags att svänga söderut på den gamla banvallen. Sedan är det i princip raka vägen, över hagarna, genom bokskogen och förbi Brösarps gamla station, innan du när Brösarp och den gamla gästgivargården där.

tips

Precis under bron över Gropahålet ligger Martins rökeri där du både kan köpa rökta firrar och glass. Precis bortom svängen in på Tvillingabodsvägen finns en himla fin (men väldigt liten) grönsaksbutik i ett gammalt garage, där du bland annat köpa ägg, potatis och lök mot Swish eller slantar som läggs i en liten box. Brösarps gästis går heller inte av för hackor. Avsluta lämpligen cyklingen med en redig skånsk äggakaga som du sent kommer att glömma.

Tips och tankar om utflykten

0,0 rating
0 av 5 stjärnor (0 röster)

Ingen har skrivit något än. Bli den första!

Vad tycker du om utflykten?